A macskák védőoltásai

A macskáknál számos fertőzés létezik, mely súlyos, hosszan tartó betegséget, vagy akár halált okozhat. Megelőzésük rendszeres védőoltással lehetséges.

A védőoltás szervezetbe juttatásával tulajdonképpen arra ösztönözzük az immunrendszert, hogy a vakcina tartalmát képező legyengített vagy elölt kórokozók által kialakuljon a szervezet  betegséggel szembeni ellenállóképessége. Ennek megfelelően az  oltott állat egyáltalán nem vagy kevésbé betegszik meg, mint oltatlan társai.

A Magyarországon általánosan használatban lévő vakcinák az alábbi komponenseket tartalmazzák kombinált vagy egyéni oltóanyag formájában:

Veszettség

A veszettség vírussal fertőződött, már klinikai tüneteket mutató ember illetve állat egyaránt menthetetlen. Értetlenül állunk a tény előtt, miszerint hazánkban a macskák veszettség elleni védőoltása több más európai országgal ellentétben nem kötelező. Az utóbbi évtizedek statisztikái szerint a macskák veszettség vírusával való fertőződése többszöröse volt a kutyákénál, ami érthető a macskák csavargó, verekedő, vadászó életmódjából fakadóan. A fertőzés eredete végső soron a rókákra vezethető vissza, ennek megfelelően a peremkerületek nagyobb veszélynek vannak kitéve. Számolnunk kell azonban a rókáknak a lakott területekre való gyakoribb bemerészkedésére, tekintettel az Ember térhódítása révén beszűkült életterük miatt.

Leukémia

Vírus okozta betegség, mely rendkívül változó tünetekben jelenik meg. Ennek megfelelően diagnosztizálni csak vérszerológiával lehetséges. Klinikailag néha gyors és fatális kimenetelű, máskor hosszú évekig karban tartható, és az állat teljes értékű életet élhet. Egyéb esetekben szövődményes, nehezen kezelhető fertőzések hívják fel a figyelmet  ezen immuntevékenységet károsító betegségre.

Panleucopenia

A betegséget parvovírus okozza, mely főleg fiatal állatokban jelentős elhullással járó, szájüregi /nyelvszéli/ fekélyeket, heveny, vérzéses gyomor-bélgyulladást, a fehérvérsejtek nagyarányú csökkenését okozó betegség. Védőoltás hiányában intenzív kezeléssel is csupán  a macskák kb. 30%-a menthető meg.

Herpesvírus és Calicivírus okozta betegség

A macskanátha tipikus kórokozói. Legyengült, rossz immunállapotú macskákban gyakran elhullással is járhat ez a főleg felső légúti tüneteket és kötőhártya gyulladást okozó fertőzés. A betegség sokszor hosszú hetekig elhúzódó, nehezen kezelhető jelleget ölt. Védőoltással megelőzhető. Oltatlan anyacicák védtelen kölykei nagyobb veszélynek vannak kitéve.

Clamydiosis

Felső légúti tüneteket és gyakran egyoldali kötőhártya gyulladást okozó betegség, mely zoonózis lévén emberre is veszélyt jelenthet. Védőoltással szintén megelőzhető.

Microsporosis

Ez a gomba okozta bőrfertőzés oltással megelőzhető, de jól kezelhető is. Egészséges állat bőrén, szőrzetén is kimutatható a kórokozó, de betegséget csak hajlamosító tényezők esetén okoz. Zoonózis, a tünetmentes hordozó állatok is közvetíthetnek fertőzést az emberre.

FIP /Feline Infectiv Peritonitis/

A macskák fertőző hashártya gyulladása, mely ha klinikai tünetekben nyilvánul meg, az állat menthetetlenül elpusztul. A macskák jelentős hányada tünetmentesen átvészeli a betegséget és védettségre tesz szert, míg kis százalékuk megbetegszik, majd hosszú ideig tartó szenvedés után elhullik. Bár védőoltás létezik ellene, megkérdőjelezhető a hasznossága, mivel az oltott állatoknál is közel azonos megbetegedési aránnyal számolhatunk. Ami vitathatatlan, értékes tenyészetekben és kiállítások során hasznos lehet a megelőző oltás, hiszen a nagyobb populációkban feldúsuló vírusok könnyebben okozhatnak kárt a védtelen állatokban.

Állatorvos17.hu

Mikor kezdjük az oltási sorozatot?

Az alapimmunizálást a kiscicák 8-10 hetes korában ajánlott elkezdeni, és két-három hetes időközökkel ismételni.

Felnőtt cicánál szinte soha sem késő elkezdeni. Alapelv, hogy csak egészséges, tüneteket egyéb betegségre sem mutató állat oltható.

Hány oltásra van szüksége egy cicának?

Kölyökmacskának optimális esetben :

• Macskanátha-macskaparvo-chlamydia kombinált oltást kettő alkalommal kell kapnia a cicának.
  • Szabadban is tartózkodó macskának leukémia, veszettség elleni vakcina beadására kettő alkalommal van szükség.
  • Fakultatíve fertőző hashártyagyulladás, mikrosporózis elleni vakcina  is adható kettő alkalommal.

Felnőtt cicának ha kölyökkorban oltva volt, évente egyszer kell ismétlő oltást kapnia.

Oltatlan felnőtt cicánál a kölyökcicák oltási rendje alkalmazandó.

Szerző: dr. Bőr Tamás