A beteg állat-általános tünetek

A gondos gazdinak rögtön feltűnik, ha valami nincs rendben a kutyus egészségével, a kezdők viszont sokszor bizonytalanok. Amennyire sokszínű a betegségek palettája, olyannyira változatosak a velük járó tünetek.

Az első, ami általában feltűnik, hogy kedvencünk bágyadt, levert. Ezt néha láz okozza, de a legtöbb betegségnél láz nélkül is megfigyelhető. Ha az állat testét melegebbnek érezzük, (főleg a fülek, a lágyéktájék bőrre a jellemző) célszerű a testhőmérsékletet megmérni. Ez a végbélnyílásba helyezett lázmérővel lehetséges. Kutyák, macskák így mért normális hőmérséklete 38,0 oC-39,0 oC.

A lázcsillapításra használható gyógyszerek közül  a paracetamol tartalmúak- főleg macskákon, mérgezést okozhatnak, ezért ezek használatát kerüljük!

Gyakori tünet az étvágytalanság.

Az étvágytalanságnál nagyobb baj, ha az állat a vizet is elutasítja, mert rövid időn belül kiszáradhat a szervezete.
Többféle betegség tünete lehet az is, ha az állat a szokásos mennyiségnél feltűnően többet iszik, és ezzel párhuzamosan több vizeletet ürít. Feltétlenül alaposabb kivizsgálást igényel (vér-, vizeletvizsgálat, ultrahang), hiszen  cukorbetegség, veseelégtelenség, gennyes  méhgyulladás, májbetegség, hormonális rendellenességek stb. egyaránt előidézhetik.

Állatorvos17.hu

Számos betegség első tünete a hányás. A kutyák és a macskák könnyen hánynak, így könnyítenek magukon, ha romlott ételt fogyasztottak  vagy egyszerre mohón, túl sokat esznek. Havonta egyszer-kétszer egészséges állatokban is előfordul, sokszor fűevéssel párosul, ami normálisnak tekinthető.
Súlyos betegségre utal a hányás, ha gyakran, vagy naponta többször jelentkezik.

Az állat székletét mindíg ellenőrizni kell, ez hányás esetén különösen fontos. Sokat segít a hányás okának kiderítésében, ha az állatorvos tudja, hogy volt-e hasmenés, vagy éppen az állatnak napok óta nincs széklete. Azt is figyelni kell, hogy a székletürítés könnyen megy-e, vagy erőlködve, fájdalmasan nyögve.

Rendszeresen ellenőrizzük az állat vizeletét is. Súlyos betegségre utal, ha a vizelet véres jellegű. Életveszélyes állapotot idéz elő, ha a vizeletürítés akadályozott. Ilyenkor az állat állandóan erőlködik, de csak néhány csepp, olykor véres jellegű vizelet ürül. Húgykövesség, húgyúti fertőzések és daganatok, hím állatokban prosztata rendellenességek okozhatják ezeket a tüneteket.

Szerző: dr. Jakabos Gergely